Creatieve sector is smeermiddel tot innovatie  

 
30 januari 2013

 

Gisteren vond in Overijssel de projectafsluiting plaats van het door Syntens uitgevoerde innovatietraject “Met Creativiteit meer Economie“. Nu wordt bij innovatie vaak gedacht aan grote bedragen, maar wat betreft dit project was dat niet absoluut niet aan de orde. Het ging hierbij om vouchers ter waarde van 7.500 euro, waarvan de ondernemer zelf 1.500 euro moest bijdragen.

MKB ondernemers uit de industrie, de High Tech sector en de bouw werden in dit project uitgedaagd om samen met een creatieve professional (lees in dit geval ontwerper) een succesvol product te ontwikkelen. Onbekend maakt onbemind, is een veel gehoord gezegde en dat gaat ook zeker op voor de afstand die vele bedrijven nog hebben tot de creatieve industrie. Feitelijk hebben velen nog geen weet wat daar valt te halen. De trigger in het project is de relatief lage eigen bijdrage en het feit dat partijen bij elkaar worden gebracht. Als je immers al niet goed weet wat de creatieve sector heeft te bieden, dan is het ook niet eenvoudig zelf een geschikte partner te vinden.

 

Slotbijeenkomst MCME bij Maan Reseach & Development te Raalte

Het aantal inschrijvingen overtrof ruimschoots het het aantal beschikbare vouchers. Uiteindelijk zijn van 27 bedrijven de projectvoorstellen goedgekeurd en opgestart. Een interessant detail daarbij is dat 18 van de 27 deelnemende bedrijven nog niet eerder met een creatieve professional hadden samengewerkt. Dat hoge aantal geeft aan dat het project goed in staat is geweest nieuwe vormen van samenwerking te stimuleren. Maar wellicht nog interessanter is de verbazing bij de ondernemers over het gerealiseerde eindproduct. Dat met zo weinig financiële middelen en door een vernieuwende kijk op de zaak zo een verassend resultaat kon worden bereikt. Dat geeft aan dat er nog een wereld valt te winnen door de creatieve sector met de overige sectoren te verbinden.

Het opzetten en uitwerken van de format van een project kost tijd en geld. Dit project heeft nu twee jaar gedraaid en zal steeds minder energie (en daarmee projecturen)  kosten om een nieuwe groep ondernemers te bereiken. Het project heeft immers al een flink aantal ambassadeurs opgeleverd. Gisteren kondigde de gedeputeerde Theo Rietkerk aan dat de provincie het project niet opnieuw gaat financieren. Niet omdat de provincie ontevreden is over het resultaat, dat zeer zeker niet en al helemaal niet omdat innovatie door de bezuinigingen van het provinciale bordje zou zijn gevallen, gelukkig is het dat ook niet. Het is nieuw beleid en voortschrijdend inzicht waardoor de kaarten anders worden geschud.




Er zijn nog geen reacties
Klik hier om een reactie te plaatsen